Δύο ελληνόφωνα βιβλία για την Κυβερνοπάνκ
#1
[attachment=494]
Πέντε Ρωγμές στο Δίκτυο (1995)

Συμπεριλαμβάνει τα διηγήματα:

Μινώταυρος
Αλικο Ρόδο σε Μπρούτζινο Φόντο
Το Εβένινο Ρολόι Σταμάτησε
Τα Παιδιά του Κρόνου
Νεοταινικό Είδος

Σημειωτέον πως το διήγημα «Τα Παιδιά του Κρόνου» της συλλογής αυτής, τιμήθηκε με το χρυσό βραβείο Ικαρομένιππος του 1996 ως το καλύτερο διήγημα της χρονιάς)
  • Πέντε διηγήματα για κόσμους που θα μπορούσαν να είναι οι μελλοντικοί κόσμοι της ανθρωπότητας
  • Πέντε διαφορετικές πραγματικότητες. Από το παρόν στο μέλλον. Από την εικονική πραγματικότητα των κομπιούτερ μέχρι το αποικισμένο Ηλιακό Σύστημα. Από την Αθήνα ενός κοντινού μέλλοντος σε μακρινούς κόσμους του Διαστήματος.
  • Πόσο πραγματικό μπορεί να είναι το κυβερνοδιάστημα;
  • Ποια παγκόσμια συμφορά μπορεί να προκαλέσει η εκρίζωση της πολιομυελίτιδας;
  • Ποιο μέλλον περιμένει την ανθρωπότητα στις εσχατιές του Ηλιακού Συστήματος;
  • Τι είδους ανθρωπότητες θα ξεπηδήσουν σαν μανιτάρια από τις κοινωνικές μεταβολές που προκαλεί η τεχνολογία και το σοκ του μέλλοντος;
  • Πέντε κόμποι στον καμβά της εναλλακτικής πραγματικότητας. Το πραγματικό μέλλον θα είναι ακόμα πιο παράξενο.
  • Η επιστημονική φαντασία μάς δίνει το δικαίωμα στο όνειρο. Αφήστε τους υπόλοιπους να «ζουν» την «πραγματική», καθημερινή ζωή τους. Ετσι κι αλλιώς, η πεζή πραγματικότητα είναι μια ορδή από ποντίκια που ροκανίζουν τα θεμέλια των ονείρων μας.
Τι γράφτηκε για τις «Πέντε Ρωγμές στο Δίκτυο»

Παράθεση:Ό,τι πρέπει για τον κυβερνοβαρεμένο αδερφό που σιγά μην άνοιγε άλλο βιβλίο να διαβάσει.
περιοδικό Max, Απρίλιος 1996
Παράθεση:Συνδυάζει την κοφτερή κριτική ματιά με το εμπεριστατωμένο γράψιμο όπου τίποτα δεν παρατίθεται στην τύχη. Ο χειμαρρώδης γραπτός λόγος συνδυάζεται με τις γνώσεις του συγγραφέα… και το αποτέλεσμα είναι κάτι παραπάνω από απολαυστικό.
περιοδικό Πτήση & Διάστημα, Απρίλιος 1996
Παράθεση:Είναι ελπιδοφόρο το γεγονός ότι μετά από πολλά χρόνια εμφανίζονται ξανά στην Ελλάδα συγγραφείς που βρίσκονται σε αρμονία με τα ρεύματα της εποχής τους χωρίς να αναμασούν τα όσα τετριμμένα έχουν στοιχειώσει την ελληνική λογοτεχνία τις τελευταίες δεκαετίες.
περιοδικό Στρατηγική, Απρίλιος 1996
Παράθεση:…διηγήματα ευρηματικής γραφής και πρωτότυπης διήγησης…
εφημερίδα Reporter (Λάρισα), 21.4.1996

[attachment=495]
Ιστορίες Κυβερνοπάνκ (1994)

Συμπεριλαμβάνει τα διηγήματα:
Τα Μάτια της Αβύσσου
Αχ, Πατρίδα
Ένα Φάντασμα στη Μηχανή
Κλαδογένεση
Ελευθερία Επιλογής
  • Ιστορίες που ξεχειλίζουν από αντιεξουσιαστική υψηλή τεχνολογία και αντιουτοπικά οράματα.
  • Ιστορίες για κοινωνίες και ανθρώπους σμπαραλιασμένους από τα αλλεπάλληλα Σοκ του Μέλλοντος.
  • Ο άνθρωπος αυτομεταμορφώνεται με τεχνικές μεθόδους, μ’ ένα τρόπο που δεν είχε προβλέψει ποτέ ο γερο-Δαρβίνος.
  • Αυτές οι ιστορίες δεν περιγράφουν πράγματα που θα έρθουν. Περιγράφουν το παρόν.
  • Το Τώρα.
Τι γράφτηκε για τις Ιστορίες Κυβερνοπάνκ.

Παράθεση:Καταιγιστική δράση, στιβαρή γραφή, επιθετική πρόζα και ευρηματικά σενάρια, χαρακτηρίζουν τις ιστορίες… Ίσως η ελληνική φαντασία να απέκτησε με τον Θανάση Βέμπο έναν δικό της Ουίλλιαμ Γκίμπσον.
περιοδικό Πτήση & Διάστημα, Δεκέμβριος 1994.
Παράθεση:…προσφέρουν την ευκαιρία για το πιο ηλεκτρικό καλοκαίρι των τελευταίων χρόνων.
περιοδικό Max, Σεπτέμβριος 1994
Παράθεση:…Χυμώδης γλώσσα, αφηγηματικός τσαμπουκάς…
περιοδικό Αθηνόραμα, 23.9.1994
Παράθεση:Τόλμη και γοητεία, αλλά με την καλή έννοια.
περιοδικό 01, Σεπτέμβριος 1994
Παράθεση:Στο γράψιμο του Βέμπου εκείνο που κερδίζει αμέσως τον αναγνώστη είναι ο συνδυασμός επιστημονικών γνώσεων και ξέφρενης φαντασίας που ανακατεύονται με λεπτομερή οράματα ενός κοντινού μέλλοντος.
περιοδικό Modelling, Σεπτέμβριος 1994
Ιστορίες που ξεχειλίζουν από αντιεξουσιαστική υψηλή τεχνολογία και αντιουτοπικά οράματα. Ιστορίες για κοινωνίες και ανθρώπους σμπαραλιασμένους από αλλεπάλληλα σοκ του Μέλλοντος. Ο άνθρωπος αυτομεταμορφώνεται με τεχνικές μεθόδους, μ' έναν τρόπο που δεν είχε προβλέψει ποτέ ο γερο-Δαρβίνος. Αυτές οι ιστορίες δεν περιγράφουν πράγματα που θα έρθουν. Αυτές οι ιστορίες περιγράφουν το παρόν. Το «τώρα».

Η πρώτη ιστορία, Τα Μάτια της Αβύσσου, αφορά την προσπάθεια κι επιτυχία του ανθρώπου να αποικίσει τον πλανήτη Άρη. Τα γεγονότα τα παρακολουθούμε απ'τη μεριά του Τερζή όπου σε έναν κόσμο γεμάτο δυσκολίες θα καταφέρει να μορφωθεί, να ταξιδέψει στο διάστημα, να ερωτευθεί και τελικά να ανακαλύψει την πραγματικότητα πίσω απ'την αποίκιση του πλανήτη. Το τέλος είναι τραγικό για τον ήρωα που βλέπει μαζί με τον ίδιο να σβήνουν και τα όνειρά του.

Η δεύτερη, Αχ, Πατρίδα, είναι μία χιουμοριστική ιστορία κοινωνικής κριτικής. Ο ήρωας είναι ένας φορτηγατζής διαστήματος. Δεν το διάβασα.

Το 3ο, Ένα Φάντασμα στη Μηχανή, μας τοποθετεί στο μακρινό μέλλον και πιο συγκεκριμένα στο φεγγάρι. Εκεί ένας 150χρονος εργαζόμενος στο εργοτάξιο του Αρισταρχου... κάνοντας έρευνα για την επετειακή έκδοση κάποιου περιοδικού που εργαζόταν παλιότερα, συναντά μέσω δικτύου έναν παλιό του συνάδελφο που πλέον είχε μεταμορφωθεί σε net-πληροφορία. Η συζήτησή τους θα κάνει τον ήρωα να σκεφτεί το μέλλον και τις προοπτικές που του δίνει η τεχνολογία.

Η Κλαδογένεση είναι η πιο ανατρεπτική από όλες τις ιστορίες στο βιβλίο και η πιο μεγάλη. Ο ήρωας, φιλόδοξος επιχειρηματίας και ικανότατος πολεμιστής σπάει τη χρυσή συμφωνία του με μία απ'τις μεγαλύτερες πολυεθνικές, συνεργάζεται με αντιστασιακή ομάδα, ερωτεύεται και τελικά εγκαταλείπει τη γη για ένα καλύτερο μέλλον. Φυσικά δεν είναι όλα ιδανικά γι'αυτόν γιατί θα χάσει κάτι πολύτιμο. Η τεχνολογία όμως θα του δώσει τη λύση και σε αυτό.

Τέλος, η Ελευθερία Επιλογής περιγράφει την πορεία του Φωκά όπου εν τέλει θα μετατρατραπεί σε cyborg (κύβοργ..) και τελικά θα αλλάξει τόσο η υλική του υπόσταση, όσο και η ιδεολογία του.

Στα αρνητικά του ίσως να βάζαμε πως οι ιστορίες του είναι υπερβολικά δραματικές. Ήρωες που ερωτεύονται πολύ εύκολα και ο ίδιο απλοϊκά πληγώνονται παρά τη σκληρή τους φύση.
Δίνει την αίσθηση πως έχει διαβάσει πολύ Gibson. Η γραφή του «κλίνει» προς την μεριά του γνωστού συγγραφέα αλλά δεν φτάνει ποτέ σε αυτό το βαθμό. Επίσης, η 4η και η 5η ιστορία του είναι σαφέστατα επηρεασμένες από τον Νευρομάντη [όπου το μέλλον που περιγράφει ο Gibson, έστω και σε μεταβατικό στάδιο, μοιάζει απολύτως εφικτό και όχι μακρινό [δείτε: William Gibson: O άνθρωπος που είδε το δυστοπικό τεχνολογικό αύριο; και: Νευρομάντης: Ο προφήτης, η μηχανή και το φάντασμα)].
Οπότε, θα μπορούσαμε να πούμε πως μιμείται κατά μία έννοια.
Ίσως οι πολλές παρομοιώσεις που κάνει να ενοχλούν στην ανάγνωση.
Σχεδόν όλες οι ιστορίες του σταματούν ή αλλάζουν ροή απότομα.

Στα θετικά του να σημειώσουμε ότι έχει πολύ καλό λεξιλόγιο.
Καθ' όλη την διάρκεια, δίνει την αίσθηση ενός ατόμου με ικανότητες, προοπτικές και γνώσεις τόσο σε γραφή, όσο και σε επιστήμες μα και φαντασία.
Μερικές από τις παρομοιώσεις που κάνει είναι πολύ ενδιαφέρουσες, σε λογοτεχνικό επίπεδο.
Πέρα όμως από την προσωπική γνώμη του καθενός, που είναι και υποκειμενική, σύμφωνα με το επίσημο site του κυρίου Βέμπου, το βιβλίο έλαβε και πολύ καλές κριτικές. Μπορείτε να τις διαβάσετε εδώ:
https://www.vembos.gr/punk

>>> Δείτε ακόμα:
- CyberPunk: Aντικουλτούρα ή υποκουλτούρα;
- Μια αναλυτικότερη ματιά στην Κυβερνοπάνκ κουλτούρα
- Cyberpunk: Η νέα εποχή του Κυβερνοχώρου μέσα από 15 μικρού μήκους ταινίες
- Και ένα μοναδικό άρθρο για τα cyborgs που θα σας λύσει κάθε απορία:
Τι είναι και τι σημαίνει πραγματικά ο όρος Cyborg;
 Σοβαρότητα (λέμε τώρα…), διαφάνεια (ΤΩΡΑ!) και Ελεύθερη πρόσβαση σε όλα.
  Απάντηση


Ίσως Σχετικά Νήματα...
Νήμα Άτομο Απαντήσεις Βλεφαριάσματα Τελευταία Ανάρτηση
  Βιβλία πληροφορικής στα ελληνικά με άδεια cc/gpl σε pdf linuxovios 2 2.591 16.10.2016 15:14
Τελευταία Ανάρτηση: Χάρης

Πάμε στο Forum:


Πλάσματα σουλατσάρουν στο νήμα: 1 Επισκέπτης(ες)